Activitats

 

Les diferents activitats que es duen a terme a l’escola d’estiu La Nau de les Xiquetes i dels Xiquets es troben adaptades a les diferents edats dels participants. Per aquest motiu, algunes són activitats comunes i altres es realitzen únicament en un grup d’edat determinat.

Així mateix, algunes són activitats setmanals i altres es realitzen de manera puntual al llarg del mes de juliol, organitzades en cronogrames diferents segons el grup i el campus de participació de cada xiquet/a.

Activitats comunes

 

  • Tallers

Enguany, amb fil conductor País joc: tradicions i jocs de la nostra terra, els participants treballaran quatre setmanes temàtiques.

En la primera setmana, “El joc viatger. Descobrim els jocs de diferents cultures”, els xiquets i les xiquetes faran un meravellós viatge per conèixer els jocs més divertits d’arreu del món: en primer lloc, fent un mapa-joc, un trencaclosques amb jocs de diverses cultures, contaran històries amb cartes… Sí, sí… amb cartes!, i farem també un slime.

En la segona setmana, “T’ho conte amb les mans”, els participants faran d’artesans i artesanes i descobriran els oficis antics i l’artesania valenciana realitzant una barraca, una indiaca reciclada, gimcanes on coneixeran els personatges del Tirisiti, un socarrat molt especial i fins i tot una mà biònica.

En la tercera setmana, “Les nostres arrels”, revisarem les nostres tradicions amb refranys, cançons, danses i personatges de la tradició valenciana. Així doncs, ballarem com abans, farem una auca per conèixer Enric Valor, veurem les falles des d’un altre punt de vista i jugarem amb “Jaume Primet”.

En la quarta i última setmana, anomenada “Recorda”, ens assabentarem de l’origen de les festes més representatives de la nostra Comunitat amb una gimcana, investigaran per fer un arbre genealògic amb els jocs dels seus familiars i jugaran a aquests mateixos jocs, a més de fer titelles.

  • 100% natura. Taller de cuina i natura

Com cada any, no ens podem oblidar de dos temes ja “tradicionals” a La Nau: la cuina i la natura. Per aquest motiu, els dedicarem un espai concret. En aquests tallers utilitzarem el joc amb la natura, la salut i els aliments, a fi d’adquirir hàbits saludables i conèixer i experimentar amb els aliments que ha de contenir una bona dieta.

I com que la natura també ens ajuda a estar sans, sempre que en tinguem cura, en aquest taller aprendrem a tractar-la bé.

En el taller de cuina farem figures amb menjar. I amb material reciclat construirem catxerulos, joguets i fins i tot castells.

  • L’hora de l’esport

Cada grup farà activitats esportives almenys un dia cada setmana, seguint les empremtes dels hàbits saludables i completant l’educació integral que ofereix La Nau. Amb aquesta activitat es pretén introduir en l’esport tots aquells infants que no en practiquen molt sovint i aconseguir que forme part de la vida diària, com un hàbit que cal mantenir per a una bona forma física i per a millorar la salut.

Enguany, com a esports innovadors, els participants jugaran a la pilota maia i al bàdminton, o ballaran seguint el ritme d’uns pals; a més, practicaran jocs d’arreu del món o esports adaptats; i jocs de la nostra Comunitat, com la pilota valenciana, jocs tradicionals valencians reformulats per a fer-los més interessants si cal o jocs valencians d’ara i sempre.

  • Conviure per a viure

La convivència comporta l’acceptació de la diversitat cultural, la inclusió de la diversitat funcional, la coeducació com a única via per a la integració de totes i tots, i el desenvolupament de competències ciutadanes i socials.

Enguany, amb les activitats proposades viatjaran a un país molt dolç, “País Llepolia”, construiran un catàleg de joguets coeducatiu, repensaran “Paco i Paca” i jugaran com abans però amb una diferència molt substancial.

  • Pensant i fent

Amb aquesta activitat començarem a treballar l’autogestió. Amb unes pautes bàsiques i unes característiques que caldrà tenir en compte, els xiquets i les xiquetes hauran de preparar la seua pròpia activitat, que podran realitzar durant diferents hores al llarg de la setmana, segons l’edat. En aquesta franja horària, seran els interessos personals, els gustos i les aficions dels membres del grup els protagonistes de l’activitat. Tallers, esport, visites a les instal·lacions universitàries i activitats a l’exterior (en el cas dels grups de més majors) poden ser algunes de les possibilitats que els nous gestors podran començar a tenir en compte.

  • Piscina

Per jugar amb l’aigua i refrescar-nos aquest mes, habitualment tan calorós, anirem a les instal·lacions de la piscina, acompanyats de l’equip d’animadors i animadores i sempre ben vigilats per socorristes professionals.

  • Ludoteca

Els infants troben a la ludoteca un espai d’oci on jugar lliurement.

En aquest espai, organitzat segons el sistema ESAR, cada xiquet i xiqueta pot participar en les activitats preparades en cada racó que s’ofereix: racó de joc simbòlic, racó del joc d’exercici, racó de construccions i racó de jocs de regles. Per als més menuts hi podrem trobar jocs que afavoreixen la funció simbòlica, jocs per a fer associacions, conèixer l’entorn, comprendre millor l’espai, potenciar la psicomotricitat, etc. Els mitjans troben ací el lloc ideal per a practicar jocs d’exercici i jocs de regles, amb els quals afavorim les nostres relacions socials, ja que amb aquests jocs comencen a introduir-se les normes. I els més majors es divertiran amb els jocs de taula més innovadors.

  • Cor de La Nau

Aquesta activitat té com a finalitat introduir els infants en activitats artístiques en què potser no han tingut mai l’oportunitat de participar i més encara amb el fil conductor que us presentem enguany. Així, els xiquets i les xiquetes ens faran gaudir mentre es preparen les veus, alhora que ells s’ho passen bé amb repertoris d’allò més divertits.

Les famílies que ho desitgen, podran acudir a una actuació que realitzaran els xiquets i les xiquetes als seus campus els darrers dies d’escola i de la qual s’informarà les famílies.

  • Temps lliure organitzat

Minitallers, esports, vídeos i tot allò que cada grup propose, és el que farem en aquesta hora diària (de 14 a 15 h). Una hora “lliure” per als xiquets i xiquetes que no acudim al menjador, en què els nostres animadors i animadores ens proporcionaran activitats curtes.

 

Activitats per grups d’edat

 

  • Biblionaueta

La Biblionaueta és un taller d’animació lectora per a introduir els participants en el món dels llibres, on es destaca el seu vessant lúdic i es gaudeix de contacontes, extraient els valors més diversos que completen tots els aspectes educatius dels més menuts.

Aquesta edició, els grups grocs llegiran el conte Una mica de mal humor, on treballaran sobre la resolució de conflictes i la gestió de les emocions amb murals i treballs manuals. A banda d’aquest conte, el grup roig coneixerà també Els petits mons, un llibre per a reflexionar sobre els jocs, les preferències de cada u i la pau, amb una manualitat molt interactiva que convidarem a completar entre tot el personal i els usuaris i usuàries dels diferents campus.

La Fundació General de la Universitat de València es reserva el dret de fer canvis per motius organitzatius.